Лікування та реабілітація дітей з СДУГ 

Лікування СДУГ повинно бути комплексне, воно включає в себе як  медикаментозну терапію, так і корекційну роботу - з педагогом, психологом, логопедом. 

Робота з батьками  повинна бути дуже активною. Дитині з СДУГ потрібно набагато більше уваги і часу, ніж звичайному здоровому малюку. Від батьків, перш за все, залежить правильне виховання в сім'ї. Дуже важливо створити доброзичливу, спокійну обстановку будинку, щоб дитина відчував себе потрібним і улюбленим, домогтися підвищення його самооцінки, впевненості у власних силах. Пам'ятайте, що малюк не винен у своїй поведінці, і його стан не пов'язане з примхами або зіпсованістю характера. 
Одна з цілей виховної роботи - домогтися слухняності, прищепити дитині акуратність, навички самоорганізації, здатність планувати і доводити до кінця розпочаті справи. Поряд з малюком потрібно перебувати постійно, контролювати його дії і в той же час не надмірно опікати і не виконувати за нього роботу. Не можна давати гіперактивній дитині відразу кілька завдань, він не зможе їх виконати і засмутиться. Це повинно бути тільки одне завдання з конкретним зазначенням, що потрібно зробити, а коли дитина його виконає, необхідно обов'язково проконтролювати результат і похвалити. 

Розходження в завданнях допускати теж не слід (наприклад, тато дав одне, а бабуся іншого, часом протилежне). Дуже важливо дотримуватися чіткого розпорядок дня . Час пробудження, відходу до сну, прийоми їжі і виконання домашнього завдання має бути чітко регламентована і виконуватися неухильно. 

 

 

Приклади психокорекційних ігор

Гвалт

Мета: розвиток концентрації уваги, розвиток слухового уваги. Умови гри. Один з учасників (за бажанням) стає ведучим і виходить за двері. Група вибирає будь-яку фразу або рядок з відомої всім пісні, яку розподіляють так: кожному учаснику по одному слову. Потім входить ведучий, і гравці все одночасно, хором, починають повторювати кожен своє слово. Ведучий повинен здогадатися, що це за пісня, зібравши її по слівце. Примітка. Бажано, щоб до того, як увійде ведучий, кожна дитина повторив уголос дісталася йому слово.

Млин

Мета: розвиток уваги, контроль рухової активності. Умови гри. Усі гравці стають у коло на відстані не менше 2-х метрів один від одного. Один з гравців отримує м'яч і передає його іншому, той третьому і т.д. поступово швидкість передачі збільшується. Гравець, який втратив м'яч або кинув його неправильно, вибуває з гри. Перемагає той, хто залишається в грі останнім. Примітка. Гру можна ускладнити тим, що хтось буде відбивати ритм, під який гравці будуть перекидати один одному м'яч, тобто задіяти слухове увагу. Крім того, цей ритм може змінюватися (то швидше, то повільніше).

"Знайди відмінність"

Мета: розвиток уміння концентрувати увагу на деталях, розвиток зорової уваги. Умови гри. Дитина малює будь-яку нескладну картинку (кішку, будиночок і т.п.) і передає її дорослому, а сам відвертається. Дорослий домальовує кілька деталей і повертає картинку.Дитина повинна зауважити, що змінилося малюнку. Потім дорослий і дитина можуть помінятися ролями. Примітка. Гру можна проводити і з групою дітей. У цьому випадку діти по черзі малюють на дошці який-небудь малюнок і відвертаються (при цьому можливість руху не обмежується). Дорослий домальовує. Діти повинні сказати, які зміни відбулися.

Тиша

Мета: розвиток слухового уваги й посидючості. Умови гри. Дітям дається інструкція: "Давайте послухаємо тишу. Порахуйте звуки, які тут чуєте. Скільки їх? Які це звуки? (Починаємо з того, хто почув менше всіх). Примітка. Гру можна ускладнити, давши завдання дітям порахувати звуки поза кімнати, в іншому класі, на вулиці.

Попелюшка

Мета: розвиток розподілу уваги. Умови гри. У грі бере участь 2 людини. На столі стоїть відерце з квасолею (білої, коричневої та кольоровий). Потрібно по команді розібрати і розкласти квасолю на 3 купки за кольором. Виграє той, хто перший впорався із завданням.

Горох або боби?

Мета: розвиток тактильного уваги, розподілу уваги. Умови гри. У грі бере участь 2 людини. На столі стоїть тарілка з горохом і квасолею. Потрібно по команді розібрати і розкласти горох і квасоля по двох тарілках. Примітка. Надалі гру можна ускладнити, зав'язавши гравцям очі.

Найуважніший

Мета: розвиток уваги та зорової пам'яті. Умови гри. Учасники гри стають перед ведучим в різних позах (можна за тематикою: "Тварини в зоопарку", "Діти на прогулянці", "Професії" і т.д.). Ведучий повинен запам'ятати порядок і пози гравців. Потім ведучий відвертається. У цей час гравці міняються місцями і змінюють пози. Ведучий повинен сказати, хто як стояв.

Сніжний ком

Мета: розвиток уваги, пам'яті, подолання імпульсивності. Умови гри. Вибирається тема гри: міста, тварини, рослини, імена і т.п.гравці сідають у коло. Перший гравець називає слово з даної тематики, наприклад "слон" (якщо тема гри - "Тварини"). Другий гравецьповинен повторити перше слово і додати своє, наприклад, "слон", "жираф". Третій каже: "слон", "жираф", "крокодил". І так далі по колу до тих пір, поки хто-небудь не помилиться. Тоді він вибуває з гри і стежить, щоб не помилялися інші. І так до тих пір, поки не залишиться один переможець. Примітка. Аналогічні чином можна придумувати "Детектив", по одному слову складаючи сюжет. Наприклад: "Ніч", "вулиця", "кроки", "крик", "удар" і т.д. можна дозволити дітям підказувати один одному, але тільки використовуючи жести.

Нудно так сидіти

Мета: розвиток уваги. Умови гри. Уздовж протилежних стін залу стоять стільці. Діти сідають на стільці біля однієї стіни і читають віршик: Нудно, нудно так сидіти, Друг на одного всі дивитися. Чи не час пробігтися І місцями помінятися? Як тільки віршик прочитаний, всі діти біжать до протилежної стіни і намагаються зайняти вільні стільці, яких на один менше, ніж учасників гри. Той, хто залишається без стільця, вибуває. Все повторюється до тих пір, поки переможець не займе останній залишився стілець.

Не пропусти м'яч

Мета: розвиток уваги Умови гри. Учасники гри стають у коло і кладуть руки один одному на плечі. Ведучий стоїть у середині кола, біля його ніг м'яч. Завдання, що водить - ногою вибити м'яч з кола. Завдання гравців - не випустити м'яч. Розбороняти руки не можна. Якщо м'яч пролетить над руками або головою гравців, удар не зараховується. А от коли м'яч пролетить між ніг, що водить виграє, стає гравцем, а на його місце встає той, хто пропустив м'яч.

Сіамські близнюки

Мета: контроль імпульсивності, гнучкість спілкування один з одним, сприяти виникненню довіри між ними. Умови гри. Дітям дається інструкція: "Розбийтеся на пари, встаньте плечем до плеча, обійміть один одного однією рукою за пояс, праву ногу поставте поруч із лівою ногою партнера . Тепер ви зрощені близнюки: дві голови, три ноги, одне тулуб і дві руки. Спробуйте походити по приміщенню, щось зробити, лягти, встати, помалювати, пострибати, поплескати в долоні і т.д. "Примітки. Щоб" третя "нога діяла дружно, її можна скріпити або мотузкою, або гумкою. Крім того, близнюки можуть "зростися" не тільки ногами, але спинами, головами і т.д.

Мишка і шишки

Мета: тренування витримки, контроль імпульсивності. Умови гри. По підлозі розсипають шишки. Двом гравцям пропонують зібрати їх лапами великих іграшкових ведмедиків. Виграє той, хто збере більше. Примітки. Замість іграшок можна використовувати руки інших гравців, але, наприклад, повернені тильною стороною долоні. Замість шишок можна використовувати інші предмети - м'ячики, кубики і т.п.

"Говори" (Лютова Є.К., Монина Г.Б.)

Мета: контроль імпульсивності. Умови гри. Дітям дається інструкція: "Хлопці, я буду задавати вам прості і складні питання. Але відповідати на них можна буде тільки тоді, коли я дам команду - "Говори"! Давайте потренуємося: "Яке зараз пора року?" (Витримується пауза). "Говори!". "Якого кольору в нас в класі стеля?". "Говори!". "Скільки буде два плюс два?". "Говори!". "Який сьогодні день тижня?"."Говори!". И.т.д

Штовхни - злови

Мета: розвиток уваги, контроль рухової активності. Умови гри. Діти діляться на пари, у кожної пари м'яч. Один сидить, інший стоїть на відстані 2-3 метри. Сидячий відштовхує м'яч партнеру, швидко встає і ловить кинутий йому м'яч. Після декількох повторень гравці міняються місцями.

Передай м'яч

Мета: розвиток уваги, контроль рухової активності. Умови гри. Діти розподіляються на 2 рівні групи, встають в 2 колони і по сигналупередаю м'яч. Останній, що стоїть у кожній колоні, отримавши м'яч, біжить, стає попереду колони і знову передає м'яч, але вже іншим способом. Гра закінчується, коли з м'ячем попереду виявляється провідний ланки. Варіанти передачі м'яча:

  • над головою;

  • праворуч або ліворуч (можна чергуючи ліво-право);

  • внизу між ніг.

Примітка. Все це може виконуватися під енергійну музику.

Лелеки - жаби

Мета: тренування уваги, контроль рухової активності. Умови гри. Всі гравці йдуть по колу або пересуваються по кімнаті у вільному напрямку. Коли ведучий грюкне в долоні один раз, діти повинні зупинитися і прийняти позу "лелеки" (стояти на одній нозі, руки в сторони).Коли провідних грюкне два рази, гравці приймають позу "жаби" (присісти, п'яти разом, носки і коліна в сторони, руки між ступнями ніг на підлозі). На три бавовни грають відновлюють ходьбу. Примітка. Можна придумати інші пози, можна використовувати набагато більшу кількість поз - так гра ускладнюється. Нехай діти самі придумують нові пози.

Зіпсований телефон

Мета: розвиток слухового уваги. Умови гри. У грі бере участь не менше трьох гравців. Словесне повідомлення, що складається від одного до декількох слів передається гравцями один одному по колу (пошепки, на вушко) поки не повернеться до першого гравцеві.Повторювати сусідові передається слово або пропозицію, якщо він його не розчув, не можна. Потім звіряється отримане повідомлення з вихідним і знаходиться гравець, який спотворив його.

Пограємо з предметами

Мета: розвиток уваги, його обсягу, стійкості, концентрації, розвиток зорової пам'яті. Умови гри. Ведучий вибирає 7-10 невеликих предметів.

  1. Покласти предмети в ряд і прикрити їх чим-небудь. Відкривши їх секунд на 10, знову закрити і запропонувати дитині перерахувати всі предмети.

  2. Знову ненадовго показати дитині предмети і спитати його, в якій послідовності вони лежали.

  3. Помінявши місцями два предмети, показати знову всі предмети на 10 секунд. Запропонувати дитині вловити, які два предмети перекладені.

  4. Не дивлячись більше на предмети, сказати, якого кольору кожен з них.

  5. Поклавши один на інший кілька предметів, попросити дитину перерахувати їх підряд знизу вгору, а потім зверху вниз.

  6. Розбити предмети на групи по 2-4 предмета. Дитина повинна назвати ці групи.

Примітка. Ці завдання можна і далі варіювати. Грати можна як з однією дитиною, так і з групою дітей. Починати можна з невеликої кількості предметів (скільки дитина в змозі запам'ятати, буде видно вже по першому завданням), збільшуючи в подальшому їх кількість.